טיפול ללא ניתוח

הבחירה בטיפול ניתוחי לכאבים הנובעים משחיקת סחוס נעשית תמיד רק לאחר מיצוי האפשרויות הלא ניתוחיות. ישנן מספר אפשרויות לטיפול לא ניתוחי ובכל מקרה לגופו יש להתאים את הטיפול למטופל. לפני שנבחר להמליץ על החלפת ברכיים או החלפת מפרק ירך נבחון את האפשרויות הבאות: 

שינוי אורחות חיים ופיזיותרפיה

פיזיותרפיה עשויה להועיל בעיקר בשלבים המוקדמים יותר של שחיקת הסחוסים, יותר במפרק הברך מאשר בירך. מטרת תרגילי חיזוק השרירים והמתיחות לשפר את גמישות המפרקים ויציבותם ולהקל על התסמינים. כמו כן, תרגילי חיזוק שרירים לקראת ניתוח יקלו ויאיצו את תהליך ההחלמה. 

מגני ברך תומכים בברך ועשויים להקל על הכאב. מטופלים מסויימים נעזרים במקל הליכה להפחתת עומסים והקלה על כאב.

שינוי אורחות חיים עשוי להועיל בהפחתת העומס על המפרק והסחוס שבו. הפחתת משקל או שימוש במקל הליכה הם מספר דוגמאות לשינויים כאלו. ירידה של 5% במשקל הגוף עשויה להועיל בהקלה על התסמינים, בעיקר אם הושגה תוך תקופה של עד 5 חודשים. הוכח גם כי ירידה של 10% במשקל הגוף עשויה להאט מעט את קצב שחיקת הסחוס.

תוספי מזון כדוגמת תכשירים המכילים גלוקוזאמין, כונדרויטין או כורכומין עשויים להקל על הכאב. אמנם תוספים אלו אינם מרפאים את שחיקת הסחוס או משפיעים על קצב ההידרדרות, אך במקרים של שחיקה מתונה חלק מהמטופלים מדווחים על שביעות רצון מהטיפול.
תרופות כגון נוגדי דלקת (NSAIDS) ומשככי כאב עשויות להקל על התסמינים בזמן הטיפול ומשמשות בעיקר להקלה בעת החמרות זמניות של הכאב.

זריקות תוך מפרקיות. הזרקה תוך פירקית של סטרואידים מביאה להקלה מהירה בכאב במקרים רבים. החיסרון הוא כי השפעת הזריקה היא לשבועות ספורים בלבד ולכן ההמלצה היא להשתמש בזריקות אלו רק כטיפול בהתלקחויות קשות של כאב עז, כעזרה ראשונה.

הזרקות תכשירי חומצה היאלורונית ("כרבולת" בלשון העממית) עשויים להפחית כאב למספר חודשים, אך יעילים רק במקרים ספציפים ובעיקר כאשר רמת השחיקה הסחוסית והפגיעה המפרקית היא קלה. אין לצפות כי הזריקה תבנה מחדש את הסחוס ומדובר בנסיון להקלה על הכאב בלבד.

כאשר בוחנים לעומק את המחקרים בנושא, הזרקות של תכשירים חדשים יותר כגון אורתוקין ו-PRP הוכחו כלא יעילות כטיפול בשחיקת סחוס.