טיפול ללא ניתוח

פיזיותרפיה ושינוי אורחות חיים

הבחירה בטיפול ניתוחי לכאבים הנובעים משחיקת סחוס נעשית תמיד רק לאחר מיצוי האפשרויות הלא ניתוחיות. ישנן מספר אפשרויות לטיפול לא ניתוחי ובכל מקרה לגופו יש להתאים את הטיפול למטופל.

פיזיותרפיה עשויה להועיל בעיקר בשלבים המוקדמים יותר של שחיקת הסחוסים. תרגילי חיזוק שרירים ומתיחות עשויים לשפר את גמישות המפרקים ויציבותם ולהקל על התסמינים. תרגילי חיזוק שרירים לקראת ניתוח ישפרו את תהליך ההחלמה. מגני ברך תומכים בברך ועשויים להקל על הכאב.

שינוי אורחות חיים עשוי להועיל בהפחתת העומס על המפרק והסחוס שבו. הפחתת משקל או שימוש במקל הליכה הם מספר דוגמאות לשינויים כאלו. ירידה של 5% במשקל הגוף עשויה להועיל בהקלה על התסמינים, בעיקר אם הושגה תוך תקופה של עד 5 חודשים. הוכח גם כי ירידה של 10% במשקל הגוף עשויה להאט מעט את קצב שחיקת הסחוס.

תוספי מזון, תרופות, זריקות תוך מפרקיות

תוספי מזון כדוגמת תכשירים המכילים גלוקוזאמין, כונדרויטין או כורכומין עשויים לשכך את הכאב. אמנם תוספים אלו אינם מרפאים את שחיקת הסחוס או משפיעים על קצב ההידרדרות, אך במקרים של שחיקה מתונה חולים רבים מדווחים על שיפור ברמות הכאב.
תרופות ובעיקר משככי כאבים ונוגדי דלקת עשויים להקל על התסמינים.

זריקות תוך מפרקיות. הזרקה תוך פירקית של סטרואידים מביאה להקלה מהירה בכאב במקרים רבים. החיסרון הוא כי השפעת הזריקה היא לשבועות ספורים בלבד ולכן ההמלצה היא להשתמש בזריקות אלו רק כטיפול בהתלקחויות קשות של כאב עז, כעזרה ראשונה.
הזרקות תכשירי חומצה היאלורונית, “כרבולת של תרנגולת” בלשון העם, עשויים להקל על הכאב לתקופה מעט ממושכת יותר מהסטרואידים (מספר חודשים), אך אינם יעילים בכל החולים.

סוגי משתלים

סוגי משתלים בהחלפת מפרק הירך ניתוחי החלפת מפרקי הברך והירך