שאלות ותשובות

החלפת ברך

מפרק הברך הוא מפרק צירי שמרכיביו הם עצם הירך, עצם השוקה והפיקה. הברך נושאת משקל בעת הליכה אך עומדת בעומסים גבוהים גם במנוחה, ולכן מחלות וחבלות הפוגעות בברך משפיעות משמעותית אל איכות חייו של המטופל

רוב הבעיות הפוגעות בברך הן ממקור שחיקתי, חבלתי או דלקתי. בעוד בפגיעות מוקדמות או קלות ניתן לטפל באופן שמרני (תרופות, זריקות, פיזיותרפיה, תומכי ברך), במקרים רבים חומרת התלונות מצריכה התערבות ניתוחית. בפגיעות ממוקדות כגון קרע רצועות או פגיעה במניסקוסים ניתן לטפל בניתוחים אתרוסקופים זעיר-פולשניים בהם ניתן לתקן ולשחזר את הפגיעה. כאשר ישנה שחיקה של הסחוס לא ניתן הטיפול המתאים הוא ניתוח החלפה של המפרק.

הסובלים משחיקת סחוסים בברך יתלוננו לרוב על כאבים אשר הלכו והתגברו באופן הדרגתי לאורך זמן. לעיתים ישנן החמרות פתאומיות בכאבים שעשויות להיות מלוות בנפיחות. בנוסף, עשויה להתפתח הגבלה בטווח התנועה של הברך ואף שינוי בציר הגפה התחתונה – רגלי "O" או רגלי "X".

לאחר שיחה עם המטופל ובדיקתו בהליכה ובשכיבה, כאשר עולה חשד לשחיקת סחוסים בברך, בדיקת ההדמיה החשובה ביותר היא צילום של הברכיים בעמידה. צילום רנטגן פשוט בזמן נשיאת משקל מאפשר מבט כולל על מבנה הברך וחומרת השחיקה ומספק למנתח מידע רב. ברוב המקרים צילום הרנטגן מאפשר אבחון מלא של המצב ומשמש גם לתכנון ממוחשב של הניתוח. לעיתים נדרשות בדיקות נוספות להשלמת התמונה, כגון מיפוי עצמות או בדיקת MRI.

ההחלטה לעבור ניתוח להחלפת ברך היא משותפת למטופל ולרופא המנתח. מדובר בניתוח שמטרתו שיפור באיכות החיים – טיפול בכאב ובהגבלת התנועה. יש לזכור כי חומרת הכאבים איננה תמיד ביחס ישיר לחומרת הממצאים בבדיקות ההדמיה ולכן ישנה חשיבות רבה לשיחה מעמיקה בין הרופא והמטופל על מנת להבין את חומרת ומאפייני הסבל של המטופל. יש להגיע  למסקנה משותפת כי מוצו דרכי הטיפול הלא ניתוחיות וכי חומרת הסבל והמגבלה מצדיקות החלפת ברך.

הברך מורכבת מ-3 מדורים. המדור הפנימי, המדור החיצוני והמדור הקדמי (מדור הפיקה). כאשר הפגיעה הסחוסית ממוקדת לאחד המדורים ומבנה הברך הכללי שמור, ניתן לבצע החלפת ברך חלקית. יתרונות ההחלפה החלקית הן בהחלמה מהירה יותר, בשימור חלקי הברך הבריאים והתחושה הטבעית של הברך.

כאשר הפגיעה בברך נרחבת יותר, כפי שנכון ברוב המקרים, הניתוח המתאים הוא החלפת ברך מלאה. זהו נותח מוצלח מאוד שברוב המכריע של המקרים נותן למטופל עשרות שנים של תפקוד טוב.

ניתוחי החלפת ברכיים מבוצעים בהרדמה אזורית או מלאה, בהתאם להעדפת המטופל ובכפוף לשיקולים הרפואיים בשיתוף הרופא המרדים.

טרם הניתוח מבוצע תכנון ממוחשב בעזרת תוכנה ייעודית המאפשרת חישוב ותכנון המיקום והכיוון המתאים של המשתלים, בחירת גודל וסוג המשתל והתאמתם לכל חולה.

במהלך הניתוח מוסרת שכבת הסחוס השחוקה והעצם הפגועה שמתחתיה ובמקומם מושתל מפרק תותב המותאם למבנה הספציפי של המטופל.

רמת הדיוק בזמן ביצוע הניתוח חשובה מאוד להשגת תפקוד מצויין של המפרק החדש ולהבטחת שימוש טוב במפרק למשך שנים רבות מאוד.

המערכת הרובוטית מסייעת להבטיח דיוק מושלם בעת ביצוע הניתוח.

פרופ' לקשטיין משתמש במערכת החדישה ביותר, בעלת זרוע רובוטית ממוזערת אשר מפחיתה סרבול וסיכון בזיהום אשר קיימים ברובוטים המגושמים יותר מהדור הקודם.

זוהי מערכת מתוחכמת הפועלת במהלך הניתוח בשלושה שלבים:

בשלב הראשון, חיישנים מיוחדים מאפשרים לרובוט ליצור תמונה תלת ממדית מדוייקת של עצמות הברך של המטופל.

בשלב השני, המערכת מאפשרת למנתח לבצע תכנון של הניתוח בכדי להשיג מיקום מיטבי של המפרק התותב בהתאמה לאנטומיה הייחודית לכל חולה וחולה.

בשלב השלישי הזרוע הרובוטית הממוזערת משייפת ומפסלת את עצמות הברך באופן מדוייק, ושומרת בזמן אמת כי לא תהיה ולו סטייה מזערית מן התכנית הניתוחית, תוך מניעת הצורך לפגוע ברקמות הרכות שסביב מפרק הברך.

באופן זה ניתן לבצע את הניתוח בצורה המיטבית ולהבטיח השגת מפרק מלאכותי מדוייק להפליא, תואם את האנטומיה של כל חולה וחולה ועמיד למשך שנים רבות מאוד.

אין מגבלה של גיל!
בעבר היה נהוג לחשוש מניתוח החלפת מפרק עקב גיל צעיר מדי או מבוגר מדי.
היום, כאשר נעשה שימוש בטכניקות מתקדמות תוך בחירת סוג המשתל המתאים ביותר לכל מטופל וכאשר הניתוח מתאים מבחינה רפואית למצב המטופל – הגיל איננו מהווה מחסום.
פרופ' לקשטיין ביצע ניתוחי החלפת מפרק ברך רבים ומוצלחים בטווח הגילאים שבין 35 ל-90.
חשוב, כמובן, להקפיד על בחירת סוג הניתוח בהתאם למצבו הרפואי והתפקודי של המטופל ובהתאם למצב המפרק והעצם.

החלפת מפרק ירך

מפרק הירך הוא מפרק כדורי המורכב מראש עצם הירך, או ה-"תפוח" וה-"מכתש" או האצטבולום. המבנה הזה מאפשר למפרק תנועה סיבובית רב כיוונית. ראש הירך והאצטבולום מצופים בסחוס שתפקידו לאפשר תנועה חלקה וללא כאבים.

חשיבותו הרבה של מפרק הירך היא בכך שמדובר במפרק נושא משקל אשר תומך בגוף בעת הליכה. לכן, מחלות או בעיות במפרק משפיעות ישירות על תפקוד הגפיים התחתונות ויכולת הניידות של האדם ופוגעות משמעותית באיכות חייו.

במפרק הירך יכולות להופיע מגוון בעיות, שונות מגיל לגיל. בילדות ישנן בעיקר מחלות מולדות או התפתחותיות של מפרק הירך כגון פריקה מולדת של המפרק או מחלת פרתס (נמק ראש הירך בילדים). במבוגרים צעירים נראה בעיות הקשורות בסיבוכים של מחלות הילדות האלו, פגיעות ספורט או נמק של העצם בראש הירך. בעיות אלו יכולות להדרדר עם השנים למצב של שחיקת סחוס.

קבוצת הגיל השכיחה ביותר בה רואים בעיות במפרק הירך הם המבוגרים. בעיה שכיחה ומטרידה היא שחיקת הסחוס המפרקי או אוסטאוארטריטיס. שחיקה זאת יכולה להיות ראשונית וללא סיבה ברורה לעין או משנית לפגיעה בעבר – מחלת ילדות של מפרק הירך, חבלה, שבר או נמק של ראש הירך.

יש להבדיל בין שחיקת סחוסים (אוסטאוארטריטיס) לבין בריחת סידן (אוסטיאופורוזיס) שהיא דלדול העצם אשר איננו גורם לכאבים בפני עצמו אך מגביר את הסיכון לשברים בצוואר הירך. יש הנוטים להתבלבל בין שתי הבעיות, אך מדובר בבעיות שונות לגמרי. הטיפול באוסטאופורוזיס הוא תרופתי ומנוהל על ידי רופא המשפחה או אנדוקרינולוג.

הסובלים משחיקת סחוסים יתלוננו לרוב על כאבים אשר הלכו והתגברו באופן הדרגתי לאורך זמן. לעיתים ישנן החמרות פתאומיות בכאבים. בנוסף, עשויה להתפתח הגבלה בטווח התנועה של המפרק והגבלה בפעילות יומיומית כגון גרבת גרביים, כניסה או יציאה מרכב.

לאחר שיחה עם המטופל ובדיקתו בהליכה ובשכיבה, כאשר עולה חשד לשחיקת סחוסים, בדיקת ההדמיה החשובה ביותר היא צילום של האגן ומפרק הירך. צילום רנטגן מאפשר מבט כולל על מבנה המפרק וחומרת השחיקה. ברוב המקרים צילום הרנטגן מאפשר אבחון מלא של המצב ומשמש גם לתכנון ממוחשב של הניתוח. לעיתים נדרשות בדיקות נוספות להשלמת התמונה, כגון מיפוי עצמות או בדיקת MRI.

החלפת מפרק ירך היא ניתוח מוצלח מאוד. מטרתו העיקרית היא טיפול בכאב כרוני במפרק הירך. במקרים של שחיקת הסחוס המפרקי הגורמת כאבים יומיומיים אשר פוגעים באיכות חייו של האדם וביכולתו לחיות את חייו ברמת תפקוד סבירה מבחינתו, יש לשקול ביצוע הניתוח. אחוזי ההצלחה של הניתוח עומדים על כ-95% וזאת אחת מן הפעולות המוצלחות ביותר שיש לרפואה להציע.

כאשר ישנו הרס משמעותי של מפרק הירך האפשרות הניתוחית העיקרית היא ניתוח החלפת מפרק ירך מלאה. יש להחליף את שני צידי המפרק – התפוח והמכתש. חשוב לבחון כל מקרה לגופו ולהתאים את המשתלים והחומרים בהם נשתמש למבנה והבעיה הספציפים לכל מטופל. מבין מגוון סוגי משתלים בעיצובים שונים ובגדלים משתנים יש לבחור את המתאימים ביותר לאותו מטופל. בנוסף חשוב לבחור את החומרים המתאימים מהם עשויים המשתלים ודרכי קיבוע המשתלים המתאימות לכל מצב ולכל חולה על מנת לאפשר תוצאות מיטביות.

המטרות העיקריות של החלפת ירך הן: א. השגת מפרק מלאכותי בעל תנועה טובה וללא כאב ו-ב. תפקוד אמין של המשתלים למשך עשרות שנים.

טרם הניתוח מתבצע תכנון ממוחשב של הניתוח בעזרת תוכנת מחשב. התוכנה מאפשרת תכנון מדויק של הסרת העצם, בחירת סוג המשתלים והשתלתם במקום ובכיוון המיטביים. חשוב להקפיד על שימוש במשתלים המתקדמים ביותר ובחומרים המשובחים ביותר הקיימים.

בזמן הניתוח מוסר ראש הירך ("התפוח") ובעזרת מכשור מיוחד מבוצעת הסרה של הסחוס הפגוע במכתש והכנת עצם הירך ועצם האגן לקבלת המשתלים. בשלב הבא מושתל ומקובע המפרק המלאכותי במקומו כפי שתוכנן.

שימוש בטכניקות מתקדמות מבטיח החלמה קלה ומהירה יותר מהניתוח.

אין מגבלה של גיל!
בעבר היה נהוג לחשוש מניתוח החלפת מפרק עקב גיל צעיר מדי או מבוגר מדי.
פרופ' לקשטיין ביצע ניתוחי החלפת מפרק ירך רבים ומוצלחים בטווח הגילאים שבין 17 ל-92.