החלפת ברך בסיוע רובוט

מטרתנו העיקרית בעת ביצוע ניתוח החלפת ברך, בנוסף להחלמה מהירה ושיקום זריז, היא להשתיל למטופל ברך שתתפקד היטב שנים רבות ללא חשש להתרופפות ותיתן תנועה טבעית ונוחה בעת השימוש בברך.

המערכת הרובוטית הי אמצעי עזר המסייע למנתח להשיג מטרות אלו ולבצע החלפת ברך באופן אופטימלי בשני היבטים:

   1. בניית תכנית ניתוח תלת ממדית המותאמת למבנה הברך של המטופל באופן אישי.

   2. ביצוע קפדני של תכנית הניתוח ללא סטייה מהתכנית.

בשלב הראשון, הידוע כשלב הניווט, מצמידים לעצם הירך ולעצם השוק חיישנים מיוחדים ומייצרים למערכת תמונה תלת ממדית ממוחשבת של עצמות הברך ושל מתח הרצועות בזויות השונות של טווח התנועה.

בשלב השני, המחשב מסייע למנתח לקבוע את התכנית הניתוחית האופטימאלית ולבצע הדמיה ממוחשבת שתבחן את ביצועי התכנית שנקבעה במהלך תנועת המפרק. 

השלב השלישי הוא שלב הביצוע. הכנת משטחי העצם נעשית בעזרת מכשיר שיוף רובוטי ולא בעזרת מסור. קצה המכשיר המעצב את העצם מזכיר את המכשור בו משתמשים רופאי השיניים, ומאפשר דיוק מלא. המחשב משווה בכל רגע ורגע את מיקום עצמות הברך במרחב למיקום קצה מכשיר השיוף הרובוטי, ויעצור אוטומטית את המכשיר עם כל ניסיון לסטייה, ולו מינימלית, מהתכנית הניתוחית. מכשיר השיוף מקל על המנתח בהגנה על הרקמות הרכות סביב הברך ובכך מקנה יתרון נוסף.

המערכת מאפשרת הן ניתוח להחלפה מלאה של הברך והן ניתוח החלפה חלקית, על פי החלטת המנתח איזו פעולה מתאימה לכל מטופל.

חשוב להדגיש כי הרובוט איננו תחליף למנתח טוב ומנוסה. הבנת התפקוד הקינמטי של הברך במהלך כל טווח התנועה, הטיפול ברצועות וברקמות הרכות, האיזון של תנועת עצם הפיקה, ההתאמה למטופל עצמו כאדם שלם והאינטגרציה של כל המידע הן עדיין תפקידו של האורתופד המנתח ומצריכות ניסיון, הבנה וחשיבה קלינית.